با تشکر از همراهان همیشگی سایت سئو آلفا با یه مقاله جدید دیگه در خدمت شما هستیم. پنجشنبه گذشته (14 سپتامبر)، گوگل بهروزرسانی محتوای مفید سپتامبر 2023 خود را آغاز کرد، گوگل اعلام کرده است که در بهروزرسانی محتوای مفید سپتامبر ۲۰۲۳، دو تغییر مهم در رویههای رتبهبندی وبسایتها اعمال خواهد کرد. این بهروزرسانی، که در حال حاضر در دست توسعه است و انتظار میرود تا دو هفته دیگر عرضه شود، دارای دو نکته کلیدی است که وبمستران و صاحبان وبسایتها باید به آن توجه کنند.
تغییر اول، کاهش تأکید بر محتوای تولید شده توسط ماشین است. این بدان معناست که گوگل در این بهروزرسانی تأکید کمتری بر روی محتوای تولید شده به صورت خودکار توسط الگوریتمهای ماشین خواهد داشت و به جای آن به کیفیت و ارتباط محتوا با موضوعات مورد نظر کاربران توجه خواهد کرد.
تغییر دوم، متعلق به محتوای شخص ثالث میشود که در وبسایتها یا زیردامنههای آنها میزبانی میشود. گوگل به وبمستران هشدار داده که اگر محتوای شخص ثالث به طور عمده مستقل از هدف اصلی وبسایت اصلی ساخته شود و بدون نظارت نزدیک یا مشارکت فعال وبسایت اصلی باشد، بهتر است آن را از ایندکس گوگل مسدود کنند.
در این بهروزرسانی، گوگل توصیههای جدیدی را نیز در مورد وبمسترانی که ترافیک وبسایت خود را پس از بهروزرسانی محتوای مفید از دست دادهاند، ارائه داده است. این توصیهها به آنها راهکارهایی برای بهبود و بازیابی ترافیک از دست رفته را ارائه میدهند.
به روز رسانی سیستم محتوای مفید گوگل چیست؟
بهروزرسانی سیستم محتوای مفید گوگل یکی از بهروزرسانیهای مرتبط با الگوریتم جستجوی گوگل است که به منظور بهبود کیفیت نتایج جستجو و ارائه محتوای مفهومی و مفید به کاربران اعمال میشود. این بهروزرسانیها به طور دورهای و به صورت منظم توسط گوگل اعمال میشوند و اهداف مختلفی را در پی دارند. به روزرسانی سیستم محتوای مفید ممکن است به صورت ماهانه یا فصلی اعمال شود.
اهداف اصلی بهروزرسانی سیستم محتوای مفید گوگل عبارتند از:
- ارتقاء کیفیت محتوا: گوگل به دنبال ارائه محتوای با کیفیت و مفهومی برای کاربران است. این بهروزرسانیها ممکن است به بهبود تفاوت میان محتوای مفهومی و کپیبرداری یا محتوای نامرتبط کمک کنند.
- تطبیق با تغییرات در رفتار کاربران: الگوریتم جستجوی گوگل سعی دارد تا تغییرات در رفتار کاربران و نیازهای آنها را تشخیص دهد و محتواهایی که بهترین پاسخ به سوالات و جستجوهای آنها را ارائه میدهند، نمایش دهد.
- مقابله با تاکتیکهای سئو ناسالم: بهروزرسانیهای سیستم محتوای مفید میتوانند به مقابله با تاکتیکهای سئو ناسالم، مثل کلیدواژهپردازی اغلب و کیفیت پایین محتوا، کمک کنند.
- تصفیه نتایج جستجو: گوگل سعی دارد تا نتایج جستجو را به گونهای بهتر و مرتبتر نمایش دهد تا کاربران به راحتی محتوای مورد نیاز خود را پیدا کنند.
- ارتقاء تجربه کاربری: گوگل توجه دارد که تجربه کاربری کاربران در جستجوی وب بهتر و سلستر باشد. به روزرسانیها ممکن است به بهبود ناحیههایی مانند سرعت بارگذاری صفحات و پاسخ به دستورات صوتی کمک کنند.
در هر بهروزرسانی سیستم محتوای مفید گوگل، تغییرات ممکن است به نحوه ارتباط وبسایتها و محتواها با الگوریتم جستجوی گوگل تأثیر بگذارند. برای وبمستران و سئوییها مهم است که این تغییرات را نظارت کرده و استراتژیهای سئو خود را با توجه به آنها تطبیق دهند تا رتبهبندی وبسایتهای خود را در نتایج جستجو بهبود ببخشند.
هدف به روز رسانی جدید چیست؟
این بهروزرسانی به محتوای بهتر و مفیدتری که برای انسانها و برای کمک به کاربران نوشته شده است، نسبت به محتوایی که صرفاً با هدف رتبهبندی در موتورهای جستجو نوشته شده است، پاداش میدهد. چند تغییر خاص در دستورالعمل ها وجود دارد که بسیار جالب هستند.
تغییر تاریخ برای امتحان و بازی سیستم
گوگل بهطور منظم دستورالعملهایی برای وبمستران و صاحبان وبسایتها ارائه میدهد تا به آنها کمک کند که بهبود تجربه کاربری کاربران و کیفیت نتایج جستجو را تضمین کنند. بهنظر میآید که در بهروزرسانیهای اخیر، گوگل به موضوعی خاص پرداخته و از وبمستران خواسته است تا به تغییرات تاریخها به منظور مساوی کردن محتوای وبسایتهای خود توجه کنند.
تغییر تاریخ برای جلب توجه:
برخی از وبمستران ممکن است تاریخ صفحات وبسایت خود را بهروز کنند تا به نظر بیاید که محتوای آنها تازه و بهروز است، در حالی که در واقعیت تغییر معناداری در محتوا نداشتهاند. این کار ممکن است با هدف جلب توجه موتورهای جستجو و بهبود رتبهبندی در نتایج جستجو انجام شود. بهروزرسانی گوگل به وبمستران پیشنهاد میدهد که از این نوع تغییر تاریخها به منظور ایجاد انطباق محتوا با فهرستهای جدید یا رتبهبندیهای بهتر خودداری کنند.
اضافه کردن محتوای جدید و حذف محتوای قدیمی:
برخی از وبمستران ممکن است به اشتباه فکر کنند که با افزودن محتوای جدید به وبسایت خود یا حذف محتوای قدیمی میتوانند رتبهبندی کلی وبسایتشان را بهبود بخشند. بهروزرسانی گوگل به آنها توجه میکند که این کار تأثیر زیادی بر رتبهبندی ندارد و باید به جای آن به ایجاد محتوای با کیفیت و مفهومی تمرکز کنند.
این بهروزرسانیها هدف دارند تا از استفادههای سوء متداولی که برخی از وبمستران ممکن است انجام دهند تا بهبود رتبهبندی در گوگل را تضمین کنند جلوگیری کنند و به تجربه کاربری بهتری برای کاربران منجر شوند. این نکته نیز مهم است که تغییرات در محتوا و تاریخها با دقت و با معیارهای کیفیتی صورت گیرد تا به بهبود جایگاه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل منجر شود و از استفادههای نادرست جلوگیری شود.
توضیح در مورد محتوای هوش مصنوعی
گوگل با بهروزرسانی دستورالعملهای خود در مورد محتوای تولید شده توسط ماشین به واضحتر کرد که استفاده از محتوای تولید شده توسط ماشین ممکن است مورد قبول قرار گیرد، اگر کیفیت و ارتباط آن با موضوع موردنظر بسیار قوی باشد. این تغییر در دستورالعملها از تاکید بر “نوشته شده توسط انسانها” به “محتوای مفید ساخته شده برای انسانها” اشاره میکند.
در دستورالعملهای قدیمی، گوگل تاکید داشت که اهمیت اطلاعات نوشته شده توسط انسانها را در نتایج جستجوی خود میپذیرد. اما با دستورالعملهای جدید، گوگل به وضوح اشاره میکند که مهمتر از همه نوع محتوا، ارتباط و کیفیت آن با تجربه کاربری انسانها در جستجوی وب است. به عبارت دیگر، اگر محتوای تولید شده توسط ماشین از نظر کیفیتی برابر یا بهتر از محتوای تولید شده توسط انسانها باشد و برای کاربران مفید و مرتبط باشد، گوگل ممکن است آن را برای نمایش در نتایج جستجو بپذیرد.
با این حال، نکته مهم این است که استفاده از متخصصان موضوعی (subject experts) به طور معمول میتواند به تولید محتوای مفهومی و دقیقتر کمک کند. متخصصان موضوعی دارای دانش عمیق در زمینههای خاصی هستند و میتوانند اطلاعات بهتری ارائه دهند. با این حال، محتوای تولید شده توسط ماشین نیز میتواند در موارد خاصی، مانند تولید محتوای حجمی بالا یا پاسخ به سوالات متداول، مفید و کارآمد باشد.
بنابراین، تصمیم به استفاده از محتوای تولید شده توسط ماشین یا انسان، به ویژگیها و نیازهای وبسایت و مخاطبان آن بستگی دارد، و هر دو رویکرد ممکن است در موارد مختلف مفید باشند.
محتوای شخص ثالث
دستورالعمل جدیدی که گوگل به موضوع میزبانی محتوای شخص ثالث افزوده است، تأکید دارد که باید در نظر داشته باشید محتوای شخص ثالث را در وبسایت اصلی یا زیردامنههای آن میزبانی میکنید. این نوع محتوا ممکن است در سیگنالهای مربوط به کل وبسایت شما، مانند مفید بودن محتوا، شامل شود. به همین دلیل، اگر محتوای شخص ثالث به طور عمده مستقل از هدف اصلی وبسایت شما باشد یا بدون نظارت نزدیک یا مشارکت وبسایت اصلی ایجاد شده باشد، گوگل توصیه میکند که از فهرست نمایش نتایج گوگل جلوگیری کنید و این محتوا را از فهرست نمایش در موتور جستجوها برای سایتتان منع کنید.
این توصیه به وبمستران و صاحبان وبسایتها داده شده است تا از کیفیت و ارتباط محتوای شخص ثالث با وبسایت اصلیشان اطمینان حاصل کنند. اگر محتوا شخص ثالث به نحوی که با هدف اصلی وبسایت سازگار نیست یا بدون نظارت و مشارکت فعال ایجاد شده است، ممکن است اضافه کردن آن به فهرست نمایش گوگل به جای بهبود، به وبسایت ضرر بیشتری برساند. این توصیه به منظور بهبود کیفیت نتایج جستجو و تجربه کاربری در گوگل انجام شده است.
آیا باید از این به روز رسانی گوگل وحشت کنم؟
احتمالا نه. انتشار بهروزرسانی جدید چند هفته طول میکشد، بنابراین سعی کنید از هر گونه فرضیات زودهنگام خودداری کنید. اینها تغییرات عمده ای نیستند و برای پاداش دادن به محتوای با کیفیت طراحی شده اند، بنابراین تا زمانی که سعی در فریب گوگل نداشته باشید و کارهای رو به درستی انجام دهید جای نگرانی ندارد.