مقالات تخصصی سئو

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سئو در سال 2023

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سئو در سال 2023

مهمترین فاکتورهای رتبه‌ بندی سئو ممکن است در طول زمان تغییر کنند و به وابستگی از الگوریتم موتورهای جستجوی مختلف باشند.  به گفته گوگل، بیش از 200 عامل تأثیرگذار بر رتبه‌بندی وب سایت شما وجود دارد. این تعدادی بسیار زیاد است. اگر واقعاً می‌خواهید در گوگل به رتبه بالا برسید، باید به طور مداوم به دنبال راهکارهایی برای بهبود و بهینه‌سازی وب سایت خود باشید. اما با این همه عامل مختلف که بر رتبه‌بندی شما تأثیر می‌گذارند، ممکن است سخت باشد که بدانید از کجا باید شروع کنید.

در این مقاله، به شما درباره ۱۰ عامل مهم رتبه‌بندی سئو (SEO) در موتورهای جستجو می‌گویم که در سال ۲۰۲۳ باید بر آن‌ها تمرکز کنید.

این بدان معناست که شما دقیقاً بدانید چه مراحلی را باید انجام دهید تا به رقبای خود یک قدم جلوتر بروید.

تکامل عوامل رتبه‌بندی در سئو

تکامل عوامل رتبه‌بندی در سئو

زمانی که به تکامل الگوریتم گوگل در طول یک دوره طولانی نگاه می‌کنیم، به چندین نکته مهم رسید می‌کنیم:

۱. با پیشرفت فناوری، الگوریتم موتور جستجو به تدریج هوشمندتر می‌شود.
۲. به دلیل ارتباط درباره به‌روزرسانی‌ها، مشخص تر می‌شود که گوگل چه می‌خواهد.
۳. با توجه به داده‌های بیشتری که در دسترس است، مشخص می‌شود که کدام عوامل بیشترین تأثیر را دارند.

بنابراین، می‌توانم به این حکم برسم که “عوامل رتبه‌بندی برای سئو در سال ۲۰۲۳ شفاف‌تر از همیشه است.”

این بدان معناست که سئو به هیچ وجه چیزی ساده‌تر نشده است. در واقع، این شفافیت ممکن است باعث شود که میدان بازی برای همه یکسان شود، زیرا همه در عمل با همان دانش آشنا هستند. این بدان معناست که رقابت افزایش می‌یابد و این امر سئو را در عوض پیچیده‌تر می‌کند.

در گذشته، فهرست طولانیی از ترفندهای سئو می‌توانست بر رتبه‌بندی‌ها تأثیر بگذارد، اما امروزه کیفیت محتوا و کل وبسایت مهم‌تر از هر زمانی است.

شاید کیفیت، مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳ باشد؟

این برای بازاریابان به این معناست که باید یک استراتژی خوب برای هدایت تلاش‌های سئو داشته باشید.

هر صفحه باید بر روی یک کلمه کلیدی دیگر تمرکز کند که مشتریان پتانسیل برای کسب‌وکار شما به دنبال آن هستند.

هر صفحه باید بهترین پوشش ممکن را برای موضوع ارائه دهد که می‌توانید ارائه کنید.

از آنجا، لینک‌ها، درگیری، اعتماد و سایر عوامل مهم الگوریتمی به طور طبیعی به نفع شما رشد خواهند کرد.

10 فاکتور مهم رتبه بندی سئو سال 2023

10 فاکتور مهم رتبه بندی سئو سال 2023

امنیت و قابل اعتمادی به عنوان عامل جدید در سال ۲۰۲۳

با تحلیل دقیقی از به‌روزرسانی‌های اخیر گوگل، می‌توان فهمید که چه تغییراتی در الگوریتم اتفاق افتاده است.

شرکت First Page Sage ۱۴ سال پیش با مانیتور کردن مداوم الگوریتم گوگل آغاز کرد. در سال‌های گذشته، آنها نتایج را به صورت عمومی منتشر کردند.

First Page Sage بزرگترین شرکت سئو در ایالات متحده است و از مجموعه‌ داده بزرگی استفاده می‌کند.

این جدول بر اساس این مجموعه‌داده تهیه شده است. و در مقایسه با مجموعه‌داده Ranking Masters، ما نتایج را تأیید می‌کنیم.

تغییر مهمی که در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۲ رخ داده است، این است که قابل اعتمادی به عنوان عامل جدید در الگوریتم گوگل ظاهر شده است.

این عامل رتبه‌بندی به عنوان یک نوآور در حال حاضر باعث ۵٪ از رتبه‌بندی می‌شود و در رتبه ششم قرار می‌گیرد.

این نوآور پس از ثبت پتنتی توسط گوگل برای فناوری هوش مصنوعی که قابل اعتمادی محتوا را تعیین می‌کند، ظاهر شده است.

با معرفی به‌روزرسانی الگوریتم “Your Money, Your Life”، گوگل در حال بررسی افرادی است که درباره موضوعات مالی و بهداشتی مشاوره ارائه می‌دهند

گوگل توصیه می‌کند در صورت امکان به منابع علمی ارجاع داده شود و ادعاهای بی‌اثبات را از بین ببرید تا برای عامل رتبه‌بندی قابل اعتمادی بهینه شود.

مروری بر مهمترین تغییرات نسبت به سال 2022

مروری بر مهمترین تغییرات نسبت به سال 2022

در فاکتورهای رتبه بندی تعیین کننده در سال 2023، تعدادی تغییرات مهم نسبت به سال گذشته وجود دارد. من نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین تغییرات در هر فاکتور رتبه‌بندی می‌اندازم، تا به خوبی برای اتفاقات آینده آماده شوید و بتوانید استراتژی SEO خود را برای امسال بهینه کنید.

تعامل کاربر (User Engagement)

مشارکت کاربر یا “User Engagement” درصدی کمی از ۱۱٪ به ۱۲٪ افزایش یافته است.

این عامل، همراه با عوامل مهمی مانند بکلینک‌ها و کلمات کلیدی در عنوان تگ، پنجمین عامل مهم در الگوریتم گوگل در سال ۲۰۲۳ باقی می‌ماند.

این عامل رتبه‌بندی در سال‌های اخیر رشد کرده است.

به همین دلیل، تولیدکنندگان محتوا باید تمرکز خود را بر تولید بهترین محتوا که با جستجوی کاربر مرتبط است، قرار دهند و در عین حال در نظر داشته باشند

که چگونه کاربر را مشارکت داشته باشند، حتی اگر کاربر قبلاً به صفحه دسترسی داشته باشد.

اخیراً، مثال خوبی را در یک سایت مقایسه کارت اعتباری انگلیسی دیدم. آن‌ها هر ماه یک ویدیوی مروری جدید از کارت اعتباری را در همان صفحه یوتیوب پست می‌کنند.

هرگاه به کانال یوتیوب این افراد نگاه کنید، متوجه خواهید شد که ویدیوها در هر ماه تغییر زیادی نمی‌کنند، اما برای بازدیدکنندگان جدید و بازگشتی، محتوای جدید و جذابیت ایجاد می‌کند.

این منجر به قرار گرفتن آن‌ها با ضریب مجازی ۵۰ در بین وبسایت‌های با ضریب مجازی بالاتر از ۸۰ در صفحه نخست نتایج جستجو برای یک کلیدواژه مالی شده است.

تخصص نیچ (Niche Expertise)

ارزش  Niche Expertise نیز به‌طور کمی افزایش یافته و از ۱۳٪ به ۱۴٪ رسیده است.

این امر تأییدی بر اهمیت استراتژی SEO Hub و Spoke است، که یکی از مهمترین استراتژی‌های صعودی SEO در دهه گذشته است.

در SEO Hub و Spoke، شما یک خوشه از صفحات ثانویه را ایجاد می‌کنید که همگی به یک صفحه مرکزی و با کیفیت بالا مرتبط هستند و تمرکز خود را بر یک کلمه کلیدی مهم در یک نیش خاص دارند.

این صفحات ثانویه به کلمات کلیدی ای که به کلمه کلیدی صفحه مرکزی نزدیک هستند، تمرکز می‌کنند. در عین حال، هنوز هم به نیچی که در آن فعالیت می‌کنید، ویژه هستند.

با این روش، فرصت شناخته شدن به عنوان یک اتوریته در حوزه خاص نیچ خود را افزایش می‌دهید. این موضوع به افزایش اعتبار دامنه و رتبه‌بندی بهتر در نتایج جستجو کمک می‌کند.

به طور منظم محتوای جذاب را منتشر کنید

عامل مهمترین، یعنی “منتشر کردن مداوم محتوای مشارکتی”، همچنان با کاهشی کم از ۲۶٪ به ۲۴٪ در سال ۲۰۲۳ برخورد کرده است.

این فقط به من نشان می دهد که جدیدترین عامل، قابلیت اطمینان، بخشی از سهم سایر عوامل را به خود اختصاص داده است.

گوگل به طور مداوم به تولیدکنندگان اطلاعات با کیفیت با ایندکس کردن سریعتر این وب سایت ها و دادن رتبه های بالاتر به آنها پاداش می دهد.

محتوای خوب بیشتر همچنین از نظر تئوری به معنای شانس بالاتر برای جذب بک لینک است که عامل مهم دیگری در ایجاد اقتدار است.

نه تنها انتشار منظم محتوا مهم است، بلکه ایجاد چیزی که واقعاً برای مخاطبان هدف شما جذاب و جذاب باشد نیز ضروری است.

وب سایت با ایجاد محتوایی که جلب توجه می کند و احساسات را برمی انگیزد، مشارکت و تعامل بیشتری ایجاد می کند.

تعامل منجر به زمان ماندگاری بالاتر (زمانی که بازدیدکننده در وب سایت شما قبل از بازگشت به نتایج جستجو می گذراند) و نرخ پرش کمتر (درصد بازدیدکنندگانی که به سایت شما وارد می شوند و بلافاصله آن را ترک می کنند) می شود که به نوبه خود وب سایت در نتایج جستجو.

علاوه بر این، ایجاد محتوای قانع‌کننده می‌تواند کاربران را برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت بازگرداند که در درازمدت منجر به آگاهی و اعتبار بالاتر از برند می‌شود.

کلمات کلیدی در عناوین متا

کلمات کلیدی در عنوان متا  از 17٪ به 15٪ کاهش یافت زیرا گوگل تعریف خود را از آنچه که کلمات را متفاوت می کند کاهش دا

د. در جایی که قبلاً تفاوت بین «خرید وب کم» و «خرید وب کم ها» قابل توجه بود، اکنون این مورد کمتر است.

صرف نظر از وزن در الگوریتم، این عامل پیش نیاز رتبه بندی در وهله اول باقی می ماند.

عناوین متا هنوز سیگنال مهمی برای موتورهای جستجو هستند تا بفهمند یک صفحه درباره چیست.

همچنین، به کاربران کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا می خواهند روی یک پیوند خاص کلیک کنند یا خیر. عناوین متا بهینه شده (و توضیحات) می توانند CTR وب سایت را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

بنابراین هنوز یک روش اثبات شده برای گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط در عنوان متا است.

به خاطر داشته باشید که اطمینان از واضح و جذاب بودن عنوان برای کاربران، برای برانگیختن علاقه آنها و تشویق آنها برای کلیک کردن به وب سایت نیز مهم است.

 

لینک های داخلی

اهمیت لینک های داخلی به طور قابل توجهی از 5% به 3% کاهش یافته است زیرا بخشی از این درصد به قابلیت اطمینان اختصاص می یابد.

توجه داشته باشید که هنوز هم با استفاده از لینک های داخلی بین صفحات وب سایت شما اعتبار داده می شود.

این بدان معنا نیست که اهمیت یک معماری خوب وب سایت به طور ناگهانی از بین رفته است.

ساختار سایت کاملاً فکر شده با پیوندهای داخلی مرتبط همچنان به تجربه کاربری بهتر و رتبه بندی بالاتر موتورهای جستجو کمک می کند.

بنابراین، ادامه استفاده از لینک های داخلی به عنوان بخشی از یک استراتژی موثر سئو و بهبود ناوبری وب سایت بسیار مهم است.

 

10 فاکتور برتر رتبه بندی سئو به طور خلاصه

 

1. به طور منظم محتوای جذاب را منتشر کنید (24%)

در حالی که در گذشته بک لینک ها فاکتور رتبه بندی شماره 1 مطلق بودند، این موقعیت پنج سال پیش با ارسال منظم مطالب به دست آمد.

در طول سال گذشته، مجموعه داده ما تأیید کرده است که محتوای جدید منتشر شده آزمایش می شود تا ببینیم آیا به هدف جستجوی کلمه کلیدی پاسخ می دهد یا خیر.

آیا محتوای منتشر شده با دستورالعمل گوگل مطابقت دارد؟

سپس توسط گوگل در نتایج جستجو تبلیغ می شود. اینطور نیست؟

سپس این می تواند منجر به جریمه شود و تأثیر منفی بر موقعیت در نتایج جستجو دارد.

برای اطمینان از اینکه محتوای شما توسط هوش مصنوعی گوگل نیز به خوبی مورد توجه قرار می گیرد، تولید محتوای با کیفیت و به روز رسانی منظم آن مهم است.

هوش مصنوعی گوگل برای محتوایی ارزش گذاری می کند که حداقل دو بار در هفته تولید می شود و به طور منظم برای حفظ ارتباط به روز می شود.

2. کلمات کلیدی در تگ عنوان متا (15%)

افزودن کلمات کلیدی در عنوان متا مدتهاست که یک عامل رتبه بندی ضروری بوده است.

نه تنها به این دلیل که الگوریتم محتوای صفحه را بهتر درک می کند، بلکه یک “عامل کلیک” بسیار مهم است.

اگر عنوان متا جذابی دارید، کاربر سریعتر به وب سایت شما کلیک می کند.

3. بک لینک (15%)

به عنوان یک متخصص سئو ، من با این واقعیت بزرگ شدم که بک لینک ها در اصل پایه و اساس الگوریتم جستجوی گوگل بودند.

اما از سال 2018، این تغییر کرده و تمرکز اصلی به دو عامل دیگر معطوف شده است:

انتشار مداوم محتوای قانع‌کننده و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در تگ‌های عنوان متا.

در حالی که بک لینک ها هنوز برای رتبه بندی وب سایت شما در نتایج جستجو مهم هستند، کیفیت محتوا اکنون باید تمرکز اصلی باشد.

این به این دلیل است که محتوای خوب به صورت ارگانیک لینک ها را جذب می کند و در عین حال مهمترین عامل تعیین کننده رتبه است.

4.فاکتور تخصص در حوزه‌ی نیچ (14٪)

در سال 2017 به وضوح مشخص شد که گوگل ترجیح می‌دهد به وبسایت‌هایی که به عنوان تخصص‌های نیچ شناخته می‌شوند، توجه بیشتری کند. با تخصص در یک نیچ مورد نظر، منظور ایجاد تعداد زیادی صفحه متعلق به یک موضوع خاص است.

این تکنیک به نام “هاب و اسپوک” یا “ساختار سیلو” شناخته می‌شود. با توجه به یک کلمه کلیدی مرکزی، برنامه کامل محتوا بر این اساس طراحی می‌شود.

به عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی “لستیک خودرو” را در نظر بگیرید، صفحه اصلی مرکزی را در نظر می‌گیرید و سپس زیرصفحاتی مانند “لستیک‌های زمستانی”، “لستیک‌های تابستانی”، “لستیک‌های چهارفصل”، “نصب لستیک خودرو” و “لستیک‌ها و عمر مفید” را به آن اضافه می‌کنید. و همینطور برای سایر موضوعات مرتبط. هدف این روش تقویت کلمه کلیدی اصلی است.

 

5.فاکتور مشارکت کاربر (12٪):

مشارکت کاربران مرتبط است با عامل شماره 1، یعنی منتشر کردن مداوم محتوا. “مشارکت” که شامل درصد بازگشت، زمان حضور در صفحه و تعداد صفحات در هر نشست است، نشانگر خوبی از کیفیت محتواست.

باید در نظر داشت که جستجوها همچنین نیازهای مختلف جستجو دارند و برخی از آن‌ها نشان می‌دهند که کاربران به سرعت یک قطعه اطلاعات را می‌خواهند، بنابراین بیشتر همیشه بهتر نیست.

در سال 2022، گوگل با به‌روزرسانی “Helpfulness” به الگوریتم، اهمیت مشارکت کاربران را دوباره تأیید کرد.

فاکتور مشارکت کاربر

6. اطلاعات قابل اعتماد / قابل اعتماد (5%)

عامل جدید و مهم در سال 2023، قابل اعتماد بودن است. در 2 سال گذشته، گوگل بر روی جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست تمرکز بیشتری داشته است.

با به‌روزرسانی ‘Your Money, Your Life’ و یک پتنت در همکاری با آی‌بی‌ام برای تشخیص اطلاعات واقعی در یک سند.

برای بهینه‌سازی برای این عامل جدید رتبه‌بندی، باید اطمینان حاصل کنید که محتوا خالی از ادعاهای قابل اثبات نادرست است.

همچنین، افزودن نقل قول‌ها از منابع علمی، دولتی یا دیگر منابع قابل اعتماد نیز به بهبود اعتبار کمک می‌کند.

همچنین می‌توانید با افزودن یک پروفایل نویسنده به مقالات، به تأکید بر تخصص و قابل اعتماد بودن خود کمک کنید.

اعتماد، بخش مهمی از دستورالعمل‌های Google E-A-T است.

بدون اعتماد، هر چقدر هم تجربه، تخصص و اعتباری داشته باشد، یک وبسایت ارزشی نخواهد داشت.

7. وب سایت موبایل فرندلی  (Mobile-Friendly / Mobile-First Website) (4%)

وب‌سایت‌های سازگار با موبایل و اولویت دادن به موبایل (Mobile-First) عاملی مهم است که در سال 2023 به 4% ارزش دسترسی یافته است.

در سال 2015، گزارشات سازمان آمار ملی هلند نشان می‌دهد که تلفن همراه جایگاه لپتاپ را پس گرفته است.

در سال 2019، 89% از خانوارهای هلندی دسترسی به اینترنت از طریق تلفن همراه داشتند که 10% بیشتر از تعداد خانوارهایی است که از طریق لپتاپ به اینترنت دسترسی داشتند.

این آمارها نشان می‌دهند که “سازگاری با موبایل” به سمت “اولویت موبایل” در حال جابجایی است.

طراحی و قابلیت استفاده از طریق موبایل بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

الگوریتم گوگل نیز بررسی می‌کند که طرح بندی ساده است و ناوبری سایت برای تجربه کاربری موبایل بهینه شده است.

8. پیوندهای داخلی (3%)

انتشار 25 صفحه در جنبه های مختلف یک موضوع و پیوند داخلی همه این صفحات به یک صفحه معتبر یک روش قدرتمند است. این روش ارزش یک صفحه معتبر را تایید می کند.

جامع ترین و موثرترین استراتژی سئو در سال 2023، رویکرد “hub and speak” یا “ساختار سیلو” است. ترکیب کلمات کلیدی در تگ های عنوان متا، تخصص طاقچه و لینک های داخلی.

سرعت صفحه

9. سرعت صفحه / سرعت (3%)

سرعت بارگیری صفحه (Page Speed) یک عامل مهم در الگوریتم گوگل شده است و در سال ۲۰۲۳ ۳٪ از کل عوامل رتبه‌بندی را تشکیل می‌دهد.

گوگل همواره به دنبال ارائه تجربه کاربری بهینه است و به همین دلیل در هزاران مرکز داده در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرده است. این مراکز داده ممکن می‌سازند نتایج جستجو را در چندین میلی‌ثانیه نمایش دهد.

زمان بارگیری سریع یک صفحه وب برای تجربه کاربری خوب ضروری است.

کاربران انتظار دارند که یک وبسایت سریعاً بارگیری شود و در صورت طولانی شدن زمان لود، ممکن است منصرف شوند. به همین دلیل، گوگل اهمیت زیادی به سرعت صفحات وب در تعیین نتایج جستجو می‌دهد.

برای بهبود سرعت وبسایت خود، می‌توانید تدابیر مختلفی را اتخاذ کنید، مانند بهینه‌سازی تصاویر، کاهش استفاده از اسکریپت‌ها و پیاده‌سازی حافظه نهان. مهم است که به صورت منظم سرعت وبسایت خود را بررسی کرده و مشکلات موجود را رفع کنید تا در نتایج جستجو موقعیت مناسبی داشته باشید.

 

10. امنیت سایت / گواهی SSL (2%)

امنیت سایت و گواهی SSL (SSL Certificate) نیز یک عامل مهم در الگوریتم رتبه‌بندی گوگل است و در سال ۲٪ از کل عوامل رتبه‌بندی را تشکیل می‌دهد.

حفظ امنیت بازدیدکنندگان از وبسایت از اهمیت بالایی برخوردار است و برای جلوگیری از اتفاقات مخربی مانند هک شدن، گواهی SSL حداقلی است که نیاز است.

وبسایت‌هایی که بدون گواهی SSL یا با گواهی SSL به‌صورت نادرست پیکربندی شده‌اند، در رتبه‌بندی نتایج جستجو تأثیرات منفی می‌بینند.

خوشبختانه، صدور گواهی SSL برای وبسایت شما کار پیچیده‌ای نیست. در بسیاری از موارد، شرکت میزبانی وب شما یک گواهی SSL رایگان ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

در این مقاله، مجموعه ده عامل مهم رتبه‌بندی بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) در سال 2023 را معرفی می‌کنم. این اطلاعات بر اساس تحلیل الگوریتم گوگل و مجموعه داده‌های شرکت‌های SEO است.

جالب است که عامل جدیدی به نام “اعتبار” در الگوریتم گوگل ظاهر شده است و مستقیماً به نسبت 5٪ از اهمیت کل رتبه‌بندی می‌باشد. با این وجود، این عامل جدید به رتبه ششم رسیده است.

در بهینه‌سازی وب سایت خود، مهم است که با این عامل جدید همراهی کنید، مانند استناد به منابع علمی و اجتناب از ادعاهای غیرقابل اثبات، همچنین اضافه کردن یک پروفایل نویسنده برای تأکید بر اعتبار.

علاوه بر این، تمرکز بر انتشار منظم محتوای جذاب، استفاده از کلمات کلیدی در برچسب عنوان متا، تخصص در یک حوزه خاص، جذب کاربر و طراحی وبسایت بهینه برای کاربران موبایل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کیفیت محتوا و وبسایت امروزه از هر زمان دیگری مهمتر است و باید پایه‌ای اساسی برای هر استراتژی سئو باشد.

نویسنده

محمد

درود بر شما محمد اصلانی هستم عاشق دنیای وب ، بنده 12 سال است که در دنیای مجازی فعالیت میکنم و حدودا در80 درصد مباحث مرتبط با تجارت الکترونیک تجربه کسب کرده ام. طراح و مشاور راه اندازی و توسعه کسب و کار اینترنتی هستم حدود 10 سال است که به صورت حرفه ای در زمینه سئو فعالیت میکنم و 8 سالی هست که به طراحی سایت های وردپرسی فروشگاهی ، شرکتی ، شخصی، پزشکی مشغول هستم

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید
سبد خرید0
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
ادامه خرید
0