مشاور سئو
(Search Engine Optimization Consultant) شخصی است که در حوزه بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) فعالیت میکند و به کسب و کارها و وبسایتها کمک میکند تا بر روی جستجوهای گوگل و دیگر موتورهای جستجو بالا روند.
مشاور سئو مسئولیت بررسی و بهینه سازی وبسایتهای مختلف را دارد تا رتبهبندی در سرشماری موتورهای جستجو را بالا ببرد. او همچنین باید با دقت اطلاعاتی ارائه دهد که به کسب و کارها در بهترین نحو کمک میکند تا وبسایت خود را بهینه کنند.
برای این کار، مشاور سئو باید با تکنیکهای بهینهسازی موتورهای جستجو و الگوریتمهای آنها آشنایی داشته باشد و در کنار این که اطلاعات خود را بروز نگه داشته باشد، نیز باید در مورد سئو و فعالیتهای مرتبط بروزرسانی های لازم را انجام دهد.
مشاوران سئو از با ارزش ترین کارشناسانی هستند که رهبران کسب و کار می توانند هنگام راه اندازی استراتژی بازاریابی دیجیتال با آنها همکاری کنند.
برای پیشرفت در دنیای آنلاین امروزی، کسب و کارها باید در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) حضوری قوی داشته باشند.
این به معنای استفاده از تکنیک های مرتبط با “بهینه سازی موتور جستجو” یا SEO است.
در حال حاضر، تقریباً 93 درصد از تجربیات آنلاین با موتور جستجو شروع می شود.
مصرف کنندگان کلمات یا عبارات کلیدی را در گوگل و بینگ تایپ می کنند تا به دنبال راه حلی برای مشکلات، محصولات و خدمات خود باشند.
مشاوران سئو با برندها کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که وب سایت ها و صفحات آنها در بالای نتایج موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی خاص ظاهر می شوند.
برای ارائه نتایج مناسب، مشاوران از برندها در همه چیز از تحقیقات کلمات کلیدی گرفته تا توسعه وب سایت و ایجاد استراتژی های محتوا پشتیبانی می کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نقش مشاور سئو و اینکه آیا ممکن است انتخاب شغلی مناسبی برای شما باشد، ادامه مطلب را بخوانید.
مشاور سئو چیست؟
مشاور سئو یک متخصص در سطح بالایی بهینه سازی موتورهای جستجو است. این متخصصان برای کمک به مشتریان و شرکت ها در بهبود حضور آنلاین خود اختصاص داده شده اند.
آنها با سازمانها بر روی استراتژیهای سئو فنی، درون صفحه و خارج از صفحه کار میکنند تا فرصتهای تولید سرنخ را افزایش دهند و بازدیدکنندگان را به مشتریان پولی تبدیل کنند.
بهینه سازی موتورهای جستجو یکی از مهم ترین کانال های بازاریابی است که هر کسب و کاری می تواند در هنگام تلاش برای ایجاد فروش و فرصت های آنلاین روی آن سرمایه گذاری کند. علاوه بر این، سئو به بهبود اعتبار، دیده شدن و شهرت یک برند کمک می کند.
متأسفانه، در حالی که بیشتر سازمان ها با مزایای SEO آشنا هستند، ایجاد و پایبندی به یک استراتژی جستجوی قوی می تواند پیچیده باشد.
الگوریتم های مورد استفاده توسط موتورهای جستجو برای تعیین نحوه ارائه لیست ها و صفحات به مشتریان دائما در حال تغییر هستند.
مشاور سئو به مشتریان کمک میکند تا پیچیدگیهای موتورهای جستجو را با استفاده از تکنیکها و استراتژیهای مختلف برای بهبود وبسایت شرکت و سایر داراییهای آنلاین مرور کنند.
آنها همچنین دستورالعمل ها، گزارش ها و استراتژی هایی را برای مشتریان ایجاد می کنند تا در کمپین های بازاریابی خود از آنها استفاده کنند.
مهارت ها و آموزش مشاور سئو
تبدیل شدن به یک مشاور سئو همیشه مستلزم داشتن مدرک خاصی از حرفه ای ها نیست.
با این حال، بسیاری از کارشناسان در این زمینه دارای مدرک لیسانس در موضوعات مرتبط هستند. برای یک مشاور سئو متداول است که سابقه آموزشی در زمینه تجارت، فناوری اطلاعات و بازاریابی داشته باشد.
با این حال، اکثر کارشناسان سئو آموزش خود را از طریق دوره های تخصصی متمرکز بر سئو و بازاریابی دیجیتال توسعه می دهند
. مدارک و گواهینامه ها از طریق بوت کمپ های آنلاین SEO و پلت فرم های دوره در دسترس هستند.
برخی از موتورهای جستجوی پیشرو، مانند گوگل، حتی دوره های آموزشی خود را برای دانشجویان سئو ارائه می دهند
مهارت های کلیدی که اغلب توسط مشاوران سئو مورد نیاز است عبارتند از:
دانش سئو:
یک مشاور خوب سئو تکنیک ها و نکات سئو را می داند، از جمله نحوه استفاده از ابزارهای محبوب سئو مانند Semrush و ahrefs.
مهارت های تحقیق:
برای پیشرفت در تغییرات چشم انداز موتور جستجو، یک مشاور سئو باید بتواند در مورد شخصیت های کاربر، استراتژی های موتور جستجو و روندهای بازار تحقیق کند.
آنها باید بتوانند تحقیقات مرتبط را جمع آوری کرده و داده ها را به ذینفعان منتقل کنند.
مهارت های ارتباطی قوی:
مشاوران سئو اغلب در کنار رهبران کسب و کار و سایر کارشناسان بازاریابی برای ایجاد استراتژی هایی برای موفقیت موتور جستجو کار می کنند.
آنها باید اطلاعات را به روشی منتقل کنند که برای همه آسان باشد.
مهارت های بازاریابی دیجیتال:
در کنار دانش قوی SEO، بسیاری از مشاوران برتر همچنین نحوه ایجاد کمپین های بازاریابی متقابلرا میدانند
آنها می دانند که چگونه از رسانه های اجتماعی، روابط عمومی و سایر اشکال بازاریابی برای بهبود حضور آنلاین خود استفاده کنند.
مهارتهای فنی:
مشاوران سئو علاوه بر توانایی کار با ابزارهای رایج SEO مانند Google Analytics، Semrush و Ahrefs، اغلب به دانش اولیه کدنویسی نیاز دارند
. آنها باید بدانند که چگونه وب سایت ها را از نقطه نظر فنی بهینه کنند.
تعهد به یادگیری:
از آنجا که چشم انداز موتورهای جستجو به طور مداوم با الگوریتم ها و قوانین جدید در حال تغییر است، مشاوران سئو باید متعهد به گسترش دانش خود باشند.
شما باید ذهنیتی کنجکاو داشته باشید و روی رشد تمرکز کنید.
مهارت های تحلیلی:
مشاوران سئو اغلب نیاز به ایجاد گزارش و ارزیابی بازار بر اساس تغییرات چشم انداز سئو دارند.
آنها باید بتوانند موفقیت استراتژی های مختلف سئو را تجزیه و تحلیل کنند و از آموخته های خود برای بهبود نتایج کسب و کار استفاده کنند.
مهارت های استراتژیک:
مشاوران در چشم انداز سئو باید استراتژیک باشند.
آنها اغلب با رهبران کسب و کار برای ایجاد استراتژی های بازاریابی و فروش جامع کار می کنند.
این امر مستلزم آن است که آنها به طور کلی به SEO و چشم انداز بازاریابی نگاه کنند.
مهارت های سازمانی:
مشاوران سئو اغلب برای مدیریت کمپین ها و استراتژی های متعدد به طور همزمان مورد نیاز هستند.
آنها باید بتوانند تست های A/B را به سرعت انجام دهند و به سرعت به تغییرات بازار پاسخ دهند تا از مشکلات جلوگیری کنند.
بسته به نقش شما به عنوان مشاور سئو، ممکن است نیاز باشد مهارت های بیشتری را توسعه دهید.
به عنوان مثال، اگر قصد دارید یک مشاور آزاد شوید، باید بدانید که چگونه کسب و کار خود را اداره کنید، به دنبال مشتریان باشید و خدمات عالی به مشتریان ارائه دهید.
یک مشاور سئو چه کاری انجام می دهد؟
مسئولیت های یک مشاور سئو بسته به نقش می تواند متفاوت باشد.
اگر تصمیم دارید در کنار یک آژانس SEO یا بازاریابی دیجیتال کار کنید، ممکن است مسئولیت بسیاری از کارهای مشترک شامل ایجاد کمپین های جذاب SEO را بر عهده داشته باشید.
اگر به عنوان یک فریلنسر کار می کنید، ممکن است بتوانید انتخاب کنید که در چه زمینه هایی از سئو تخصص دارید.
بسیاری از مشاوران سئو زمان قابل توجهی را صرف تحقیق و جستجوی اطلاعات برای درک نحوه عملکرد الگوریتم های جستجو می کنند.
شما همچنین بخشی از زمان خود را صرف تست کمپین ها و تعیین اینکه کدام تلاش ها برای مشتریان شما ارزشمندتر است، می گذارید.
برخی از متداول ترین مسئولیت های یک مشاور سئو شامل موارد زیر است:
رفع مشکلات فنی سئو:
سئوی فنی عمدتاً حول ایجاد تغییرات در ساختار و عملکرد یک وب سایت برای بهبود تجربه کاربر می چرخد.
ممکن است لازم باشد یک ممیزی SEO انجام دهید و مشکلات احتمالی وب سایت را جستجو کنید که می تواند نرخ پرش را افزایش دهد.
بسیاری از مشاوران سئو زمان زیادی را صرف رسیدگی به مشکلاتی مانند لینک های شکسته و زمان بارگذاری سایت می کنند.
انجام تحقیقات کلمات کلیدی:
کلمات کلیدی یکی از ارزشمندترین ابزارها در هر کمپین سئو هستند.
به عنوان یک مشاور سئو، باید تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهید و مشخص کنید که احتمالاً کدام عبارات را جستجو می کنند.
بهینهسازی درون صفحه:
بهینهسازی درون صفحه شامل بهروزرسانی محتوای صفحات وبسایت برای جستجوی دوستانهتر است.
شما ممکن است مسئول نوشتن برچسبها و توضیحات جایگزین برای تصاویر، بهروزرسانی آدرسهای اینترنتی به منظور جستجوی دوستانه، یا افزودن کلمات کلیدی به اشکال دیگر محتوا باشید.
همچنین باید اطمینان حاصل کنید که صفحات به خوبی ساختار یافته اند تا تجربه کاربر را بهبود بخشند.
سئوی خارج از صفحه:
سئوی خارج از صفحه به شدت حول بک لینک دادن و جذب سرنخ از سایر وب سایت ها می چرخد.
یک مشاور سئو ممکن است با یک برند کار کند تا شرکتهای معتبری را پیدا کند که میتوانند با آنها همکاری کنند تا مشتریان را به وبسایت خود برگردانند.
این متخصصان می توانند در مورد استراتژی های روابط عمومی، کمپین های وبلاگ نویسی مهمان و موارد دیگر کمک کنند.
نظارت بر عملکرد:
بخش قابل توجهی از نقش مشاور سئو حول محور نظارت و بهبود عملکرد موثر است.
حرفه ای ها باید بتوانند اطلاعات را با استفاده از ابزارهای تحلیلی جمع آوری کنند تا مشخص کنند کدام کمپین ها با ارزش ترین سرنخ ها را هدایت می کنند.
آنها ممکن است تست های A/B را برای نظارت بر عملکرد و استفاده از ابزارهای گزارش سئو انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که هنگام تغییر رتبه بندی سئوی شرکت به آنها اطلاع داده می شود.
گزارش سئو:
برای کمک به ذینفعان و رهبران کسب و کار برای پیگیری عملکرد خود، بسیاری از متخصصان سئو زمان زیادی را به گزارش دهی اختصاص می دهند. آنها ممکن است گزارشهایی ایجاد کنند که با ارزشترین کلمات کلیدی یک برند را برجسته میکند یا بینشهایی درباره نرخ پرش وبسایت، نرخ کلیک و سایر معیارهای ضروری ارائه میدهند.
چگونه یک مشاور سئو شوید
مسیرهای مختلفی وجود دارد که یک حرفه ای می تواند در هنگام دنبال کردن شغل سئو در نظر بگیرد.
برخی از کارشناسان با کسب مدرک در زمینه مرتبط مانند بازاریابی و توسعه تجارت شروع می کنند.
دیگران بر اساس درک خود از SEO با استفاده از دوره های آنلاین ساخته می شوند.
در اینجا برخی از مراحل کلیدی برای تبدیل شدن به یک مشاور سئو آورده شده است.
1. ایجاد درک قوی از SEO
بیش از هر چیز دیگری، یک مشاور سئو به درک کاملی از بهینه سازی موتورهای جستجو و نحوه کار موتورهای جستجو نیاز دارد.
برای شروع، باید اصول سئو را مطالعه کنید و در مورد کلمات کلیدی، بک لینک و سئوی فنی بیاموزید.
دورهها و برنامههای آنلاین مختلف میتوانند شما را از طریق هر آنچه که در مورد الگوریتمهای موتورهای جستجو بدانید، راهنمایی کنند.
با این حال، شایان ذکر است که قوانین سئو می توانند به سرعت تغییر کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، متخصصان باید با آخرین روندها و تکنیک ها به روز باشند.
بسیاری از بهترین مشاوران سئو به طور مداوم دانش خود را با دنبال کردن وبلاگ های مرتبط با مقالات سئو آلفا گسترش می دهند.
آنها ممکن است در کنفرانسها و کارگاههای آموزشی SEO شرکت کنند تا مهارتهای خود را توسعه دهند، و برخی حتی در نظر دارند با یک مربی در فضای سئو کار کنند.
2.کسب تجربه عملی SEO
تجربه یکی از عوامل اصلی است که کارفرمایان هنگام جستجوی یک مشاور سئو به دنبال آن هستند.
هرچه تجربه بیشتری در بهینه سازی وب سایت ها، صفحات وبلاگ و سایر محتواها داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید شغلی پردرآمد داشته باشید.
یک راه خوب برای شروع توسعه تجربه سئوی خود این است که وب سایت یا وبلاگ خود را راه اندازی کنید، سپس می توانید آن را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.
شما می توانید از وب سایت خود برای تمرین تکنیک های بازاریابی ورودی، استراتژی های بک لینک و سئو فنی استفاده کنید.
برای جمعآوری نظرات و نظرات مشتریان درباره کار خود، میتوانید خدمات خود را با هزینه رایگان یا نسبتاً کم به دوستان، اعضای خانواده و مشاغل کوچک ارائه دهید.
داوطلب شدن برای سازمان های خیریه را برای ایجاد نمونه کارها و تجربه خود در نظر بگیرید. همچنین می توانید به کارآموزی به صورت پاره وقت با آژانس های بازاریابی دیجیتال مراجبعه کنید.
3. نام تجاری شخصی خود را ایجاد کنید
برندسازی حرفه ای شخصی یکی دیگر از نکات مهمی است که باید هنگام کار روی حرفه خود به عنوان مشاور سئو در نظر بگیرید.
کسب و کارهای امروزی به دنبال فرصت هایی برای کار با رهبران فکری هستند که در حوزه کاری خود به خوبی مورد احترام و تثبیت هستند.
شما میتوانید با استفاده از روشهای بالا، برند شخصی خود را بسازید، وبسایت خود را ایجاد کنید تا دانش خود را به نمایش بگذارید و تأییدیههای مثبت مشتری را برجسته کنید.
نمونه کارهای خود را با مطالعات موردی از برندهای معتبر توسعه دهید و به دنبال راه هایی برای ایجاد ارتباط از طریق رسانه های اجتماعی و شبکه باشید.
شبکه سازی به طور قابل توجهی شانس شما را برای یافتن مشتریان و مشتریان در چشم انداز سئو افزایش می دهد.
با بازدید از رویدادها و کنفرانس های شبکه برای تعامل با دیگر کارشناسان بازاریابی دیجیتال و مهارت های خود افزایش دهید.
4. گواهی سئو دریافت کنید
در حالی که لزوماً برای پیشرفت در نقش یک مشاور سئو نیازی به مدرک خاصی ندارید، با داشتن گواهینامه های سئوی مناسب، به احتمال زیاد توجه کارفرمایان را به خود جلب خواهید کرد.
گواهینامه های متعددی وجود دارد که می توانید در نظر بگیرید.
برخی از آنها بر روی تمام جنبه های بازاریابی دیجیتال تمرکز می کنند، در حالی که برخی دیگر بر روی موضوعات خاص مانند تحقیق کلمات کلیدی یا SEO فنی تمرکز می کنند.
گواهینامهها نه تنها شما را برای کارفرمایان جذابتر میکنند، بلکه تعهد شما را به بهروز نگهداشتن مهارتهایتان نشان میدهند.
در طول این دوره ها، شما قادر خواهید بود دانش خود را در مورد همه چیز از ساخت لینک گرفته تا تولید محتوا ایجاد کنید. بسیاری از حرفه ای ها در طول حرفه خود چندین اعتبار کسب می کنند.
5. یک پایگاه مشتری بسازید و خدمات خود را ارائه دهید
بسیاری از مشاوران سئو مشاغل خود را به صورت آزاد دنبال می کنند و با طیف وسیعی از مشتریان از صنایع مختلف کار می کنند.
اگر قصد کاوش در این مسیر را دارید، باید زمان و تلاش زیادی را برای یافتن مشتریان بالقوه اختصاص دهید.
شرکت در رویدادهای صنعت و شبکه سازی با سایر متخصصان از طریق رسانه های اجتماعی و حضوری تضمین می کند که می توانید به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنید.
همانطور که پایگاه مشتری خود را ایجاد می کنید، تمرکز شما باید روی ایجاد مشتریان راضی و همکاری بلند مدت با آن ها باشد.
خدمات سئوی سفارشی و بسته هایی را ارائه دهید که با نیازهای مشتریان شما سازگار است.
از مشتریانی که با آنها کار می کنید بخواهید که شما را در شبکه های اجتماعی و سایر سایت ها و جاها تأیید کنند
درآمد مشاوران سئو چقدر است؟
مبلغی که می توانید به عنوان مشاور سئو کسب کنید بسته به عوامل مختلفی از جمله محل زندگی و خدماتی که ارائه می دهید متفاوت است.
در بیشتر موارد، مشاوران سئو که به عنوان بخشی از یک آژانس بازاریابی کار می کنند، حقوق کمی کمتری نسبت به کسانی که فریلنسر هستند یا به صورت آزاد کار می کنند، دریافت می کنند.
اگر برند خود را ایجاد میکنید و خدمات مشاوره سئو ارائه میدهید، میتوانید نرخهای خود را تعیین کنید و هر تعداد مشتری را که میخواهید جذب کنید
. این می تواند به طور قابل توجهی پتانسیل درآمد شما را بهبود بخشد.
طبق گفته Glassdoor، متوسط حقوق یک مشاور سئو در ایالات متحده حدود 55857 دلار در سال است.
با این حال، Salary.com نشان می دهد که درآمد متوسط می تواند بسیار بالاتر باشد، در حدود 78864 دلار در سال. بار دیگر، مقداری که به دست می آورید به استراتژی شغلی شما بستگی دارد.
آیا مشاور سئو بودن شغل خوبه؟
بله، برای کسانی که علاقه مند به بازاریابی و توسعه تجارت الکترونیکی هستند، مشاوری سئو (Search Engine Optimization) یک شغل خوب و جذاب میباشد.
در حوزهی تجارت الکترونیک، بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) روز به روز بیشتر به اهمیت بالایی رسیده است.
بنابراین، مشاوران سئو برای بهبود رتبه و بیشتر دیده شدن سایتها در موتورهای جستجو بسیار مورد نیاز هستند.
همچنین، بازار کار مشاوران سئو همیشه در حال رشد است، به خصوص در شرکتهای کوچک و بزرگ. به طور کلی، شغل مشاوری سئو میتواند یک شغل آیندهدار و پردرآمد باشد.
نقش یک مشاور سئو می تواند یک فرصت عالی برای هر کسی که به چشم انداز بازاریابی علاقه دارد باشد.
سئو یکی از با ارزش ترین کانال هایی است که یک کسب و کار می تواند از آن برای بهبود شانس یافتن آنلاین و به دست آوردن مشتریان جدید استفاده کند.
با این حال، بسیاری از شرکت ها با پیچیده تر شدن بازاریابی آنلاین، به دنبال پشتیبانی اضافی هستند.
به عنوان یک مشاور سئو، می توانید با طیف گسترده ای از شرکت ها در صنایع مختلف کار کنید.
شما می توانید بین کار در یک شرکت، پیوستن به یک آژانس بازاریابی دیجیتال، یا شعبه مستقل به عنوان یک مشاور آزاد یا حرفه ای یکی را انتخاب کنید.