مقالات تخصصی سئو

لینک نو فالو ( Nofollow ) چیست و چرا باید به آن اهمیت دهید

لینک نو فالو چیست؟و چرا باید به آن اهمیت دهید

لینک ها هنوز برای سئو مهم هستند اما همه انواع لینک ها برابر نیستند. لینک های «Nofollow » تأثیر مستقیمی بر سئوی شما ندارند. در این پست، همه چیزهایی را که باید در مورد لینک نو فالو  بدانید توضیح خواهم داد.

لینک نو فالو چیست؟

بیایید با تعریفی از لینک نو فالو چیست شروع کنیم.

«لینک نو فالو » لینکی است که از یک وب‌سایت به وب‌سایت دیگر اشاره می‌کند اما دارای ویژگی rel=»nofollow» است. این تگ ویژه HTML به موتورهای جستجو دستور می دهد که آن پیوند را نادیده بگیرند.

وقتی می گوییم لینک را نادیده بگیرید، به این معنی است که هیچ پیوندی (یا PageRank) از یک وب سایت به وب سایت دیگر منتقل نمی شود.

از آنجایی که پیوندهای «بدون دنبال کردن» از رتبه صفحه عبور نمی کنند، بر رتبه بندی موتورهای جستجو نیز تأثیری ندارند.

لینک نو فالو چیست؟

یک کاربر معمولی متوجه نخواهد شد که لینک آنها یک لینک نوفالو  است. لینک ها هنوز کار می کنند، اما در طول فرآیند خزیدن و نمایه سازی، موتورهای جستجو صفحه وب را که توسط لینک اشاره شده دنبال نمی کنند.

چگونه بررسی کنیم که یک لینک dofollow یا nofollow است؟

ساده ترین راه برای بررسی اینکه آیا یک پیوند یک لینک nofollow است یا نه، مشاهده کد HTML یک صفحه وب و جستجوی برچسب HTML “<a href” است.

اگر بتوانید ویژگی “rel=”nofollow” را بین باز کردن <a> و بسته شدن </a> پیدا کنید، به این معنی است که پیوند فالو نیست.

در اینجا یک نمونه از لینک nofollow آمده است:

<“a href=”https://www.example.com” rel=”nofollow>

این یک پیوند nofollow است

</a>

اگر نمی توانید آن را پیدا کنید، پس پیوند یک پیوند dofollow است. به عنوان مثال:

<“a href=”https://www.example.com>

این یک پیوند فالو است

</a>

مهم: باید بدانید که هیچ ویژگی برای لبنکهای do follow وجود ندارد. همه لینکها«do follow» هستند، مگر اینکه ویژگی nofollow را به خصوصیات پیوند متصل کنند.

در اینجا مراحل بررسی هر لینک با استفاده از Google Chrome وجود دارد.

  • صفحه وب را با لینک باز کنید
  • در هر نقطه از صفحه کلیک راست کرده و INSPECT را انتخاب کنید یا VIEW > DEVOPER > INSPECT ELEMENTS را از منوی بالا انتخاب کنید.
  • روی نماد SELECT ELEMENT کلیک کنید و یک پیوند را برای مشاهده کد HTML برجسته کنید.

ررسی هر لینک با استفاده از Google Chrome

چگونه یک لینک nofollow ایجاد می کنید؟

شما می توانید با افزودن ویژگی rel=”nofollow” در بین تگ باز و بسته شدن عنصر <a href>، یک پیوند nofollow ایجاد کنید.

اگر در حال نوشتن یک پست وبلاگ هستید، می توانید کد HTML یک صفحه را مشاهده کنید، پیوند را پیدا کنید و ویژگی را مانند شکل زیر اضافه کنید.

چگونه یک لینک nofollow ایجاد می کنید؟

 

برای ایجاد تغییرات گسترده در سایت، یعنی افزودن ویژگی nofollow به تمام لینک های  موجود در نظرات، به کمک یک برنامه نویس  سایت نیاز دارید.

تفاوت بین لینک های dofollow و nofollow چیست؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، پیوندهای dofollow و nofollow  تفاوت عمده دارند:

  1. پیوندهای DoFollow دارای ویژگی rel=nofollow نیستند
  2. لینک های Nofollow توسط خزنده های موتورهای جستجو نادیده گرفته می شوند
  3. لینک های Nofollow از هیچ لینکی عبور نمی کنند و نمی توانند بر رتبه یک وب سایت تأثیر بگذارند.

نقش لینک های نوفالو در سئو چیست؟

تا کنون، شما یاد گرفته اید که لینک های nofollow چیست، چگونه آنها را پیدا کنید و چگونه آنها را بسازید. شاید از خود بپرسید که چرا یک وب مستر باید به لینک های nofollow اهمیت دهد؟

پاسخ ساده است: لینک های Nofollow از هیچ لینک یا رتبه صفحه ای عبور نمی کنند و در نتیجه به رتبه بالاتر وب سایت در نتایج موتورهای جستجو کمک نمی کنند.

برای درک بهتر این موضوع، اجازه دهید توضیح دهم که مفهوم لینک چگونه متولد شد.

بنیانگذاران گوگل (لری پیج و سرگی برین)، سیستمی (این الگوریتم اولیه گوگل است) برای رتبه بندی وب سایت ها بر اساس اهمیت آنها ارائه کردند.

آنها فرض کردند که وب سایت های مهم احتمالاً دارای بک لینک بیشتری از وب سایت های دیگر هستند تا وب سایت های کمتر مهم.

لبنک ها به عنوان “رای اعتماد” یک وب سایت به وب سایت دیگر تلقی می شدند.

این مفهوم هنوز هم یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی سئو است.

در طول سال ها، گوگل متوجه شد که این مدل به راحتی توسط سئوکاران کلاه سیاه قابل دستکاری است.

مردم می توانند صدها پیوند را با انتشار محتوا در فهرست راهنماها، انجمن ها، تبلیغات و رتبه بالاتر در گوگل ایجاد کنند.

این پیوندها «رای اعتماد» نبودند، بلکه به طور مصنوعی تنها با هدف افزایش تعداد پیوند ایجاد شدند.

برای حل این مشکل سه کار انجام دادند.

  • اول، آنها الگوریتم های خود را تغییر دادند تا پیوندها را متفاوت ارزیابی کنند
  • دوم، آنها شروع به مجازات وب سایت هایی کردند که لینک های خروجی زیادی داشتند
  • سوم، آنها ویژگی “nofollow” را معرفی کردند.

علاوه بر این، آنها همچنین به مدیران وب‌سایت دستور دادند که ویژگی «nofollow» را به همه پیوندهای خروجی که به آنها اعتماد ندارند اضافه کنند.

یک مثال عالی از این، پیوندهای موجود در نظرات است که به طور پیش‌فرض در همه پلتفرم‌های اصلی و CMS nofollow هستند.

مثال دیگر پیوندهایی در شبکه های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، پینترست و لینکدین است، اینها نیز لینک های nofollow هستند.

آیا لینک های نوفالو برای سئو بی فایده هستند؟

بنابراین، اگر لینک‌های نو فالو هیچ PageRank را پاس نمی‌کنند، آیا این بدان معناست که آنها بی‌فایده هستند؟

گوگل می‌گوید که «ما معمولاً لینک های nofollow را دنبال نمی‌کنیم» که دری را برای این فرض باز می‌کند که گاهی اوقات آنها؛ لینک ها نوفالو را دنبال می‌کنند.

با این وجود، حتی اگر لینک های nofollow به عنوان رای اعتماد عمل نکنند، باز هم برای سئو مفید هستند.

به عنوان مثال، اگر مقاله‌ای را در فوربس، کارآفرین یا شرکت منتشر کنید، پیوندها nofollow خواهند شد، اما همچنان پیوند مهمی است.

نه تنها می تواند به طور بالقوه ترافیک را به وب سایت شما هدایت کند، بلکه برای برندسازی نیز مفید است.

«نام تجاری» و افرادی که در مورد یک برند صحبت می‌کنند عاملی است که گوگل آن را در نظر می‌گیرد، بنابراین لینک‌های nofollow از منابع قابل اعتماد ارزش دارند.

چه زمانی باید یک لینک را nofollow کنید؟

به عنوان یک وب مستر یا متخصص سئو ، شما مسئول سلامت کلی سئو سایت خود هستید.

این به این معنی است که باید مطمئن شوید که هیچ یک از دستورالعمل های گوگل را نقض نمی کند و نحوه برخورد شما با لینک های ورودی یا خروجی بخشی از آن است.

شما مجاز به فروش لینم ها یا شرکت در تبادل لینکها یا پذیرش پست های پولی حاوی پیوندهای “dofollow” نیستید.

همچنین، داشتن تعداد زیادی لینک خروجی در یک صفحه وب طبیعی نیست و ممکن است گوگل شما را به خاطر این کار جریمه کند.

به طور کلی، شما باید فقط به وب سایت هایی که به آنها اعتماد دارید پیوند دهید.

اگر باید به یک وب سایت لینک دهید و 100% از کیفیت و اعتبار آن مطمئن نیستید، برای حضور در سایت امن ، لینک را فالو کنید.

در اینجا دو مثال برای درک بهتر این موضوع وجود دارد:

مثال 1: شما در حال نوشتن مقاله ای در مورد سئو هستید و می خواهید به یک مطالعه مرتبط لینک دهید. پیوند می تواند dofollow باشد زیرا می دانید که از یک منبع قابل اعتماد است.

مثال 2: شما در حال نوشتن مقاله ای در مورد SEO هستید و پیوندی به سایت دانلود اضافه می کنید (برای دانلود برنامه یا افزونه کروم توسط کاربران شما). از آنجایی که 100% به سایت اعتماد ندارید (سایت های دانلود به راحتی قابل اعتماد نیستند)، برای ایمن بودن، می توانید لینک را nofollow کنید.

در نهایت همانطور که در بالا ذکر شد، هر لینکی در نظرات یا سایر مناطق تولید شده توسط کاربر نیز باید nofollow باشد.

آیا باید nofollow را به لینک های داخلی اضافه کنید؟

به طور کلی خیر، شما نباید تگ nofollow را به هیچ پیوند داخلی اضافه کنید، یعنی پیوندهایی در وب سایت شما که به صفحات داخل دامنه شما اشاره می کنند.

تنها استثنای معتبر برای اولویت بندی خزیدن است، اما به ندرت مجبور به انجام این کار هستید.

به عنوان مثال، اگر صفحاتی دارید که به صورت عمومی در اینترنت در دسترس نیستند

(یعنی صفحات محافظت شده با ورود به سیستم یا رمز عبور)، می توانید برای بهینه سازی بودجه خزیدن خود، تگ nofollow را به هر پیوند داخلی که به آن صفحات اشاره دارد اضافه کنید.

البته راه بهتر این است که دسترسی به آن صفحات را در robots.txt خود مسدود کنید.

 

نکته مهم: حتی اگر لینکی nofollow باشد، به این معنی نیست که گوگل صفحه مورد نظر را ایندکس نمی کند. گوگل همچنان صفحه هدف را ایندکس می کند اما ارزش پیوند را در نظر نمی گیرد.

چگونه پروفایل لینک خود را تجزیه و تحلیل کنیم و لینک های nofollow را پیدا کنیم؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، برای اهداف رتبه بندی به بک لینک های سئو نیاز دارید، یعنی لینک هایی که از سایت های مورد اعتماد به وب سایت شما اشاره می کنند و دارای برچسب nofollow نیستند.

گزارش پیوندهای کنسول جستجوی Google (شامل همه پیوندها)

گزارش LINKS این است که کنسول جستجوی Google همه پیوندهایی را که Google درباره آن‌ها می‌داند فهرست می‌کند و بین پیوندهای فالو و نوفالو تفاوتی قائل نمی‌شود.

اگرچه گزارش مفیدی است، اما نمی‌تواند به شما در تشخیص فالو و نوفالو کمک کند، بنابراین ما به کمک ابزارهای تخصصی نیاز داریم.

گزارش بک لینک SEMRUSH

یکی از ابزارهای مورد علاقه من برای تجزیه و تحلیل پروفایل پیوند SEMRUSH است.

از جمله موارد دیگر، می‌توانید از semrush برای تجزیه و تحلیل پروفایل پیوند خود (یا نمایه پیوند هر وب‌سایت) و پیدا کردن پیوندهایی که dofollow و nofollow هستند استفاده کنید.

یادگیری های کلیدی

ویژگی nofollow ایجاد شده است تا مدیران وب‌سایت‌ها بتوانند به موتورهای جستجو بگویند که پیوندهای خاصی را دنبال نکنند.

بنابراین، لینک‌هایی که nofollow هستند، هیچ لینک یا پیج رنکی را به وب‌سایت مورد نظر منتقل نمی‌کنند.

با این وجود، این هیچ لینک نوفالو ورودی را برای سئو بی فایده نمی کند.

لینک های وب سایت های معتبر می توانند به طور غیر مستقیم به سئو کمک کنند.

به عنوان یک وب مستر، نه تنها باید به لینک های ورودی اهمیت دهید، بلکه باید اطمینان حاصل کنید که هر لینک خروجی به وب سایت هایی که به آنها اعتماد ندارید، دارای ویژگی nofollow هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نویسنده

محمد

درود بر شما محمد اصلانی هستم عاشق دنیای وب ، بنده 12 سال است که در دنیای مجازی فعالیت میکنم و حدودا در80 درصد مباحث مرتبط با تجارت الکترونیک تجربه کسب کرده ام. طراح و مشاور راه اندازی و توسعه کسب و کار اینترنتی هستم حدود 10 سال است که به صورت حرفه ای در زمینه سئو فعالیت میکنم و 8 سالی هست که به طراحی سایت های وردپرسی فروشگاهی ، شرکتی ، شخصی، پزشکی مشغول هستم

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید
سبد خرید0
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
ادامه خرید
0