در دنیای دیجیتال امروز، موتورهای جستجو مانند گوگل هنوز هم به عنوان بزگترین عنصر در تأمین کلیکها به وبسایتها حاکم هستند. اما اگرچه این موتورها اهمیت بسیاری دارند، انکار یا نادیده گرفتن ترافیک ارجاعی از منابع دیگر میتواند یک اشتباه بزرگ باشد.
به عنوان مثال، جوانان امروز بیشتر به جستجوی کسب و کارها در رسانههای اجتماعی مشغولند.
این نکته حائز اهمیت است زیرا جمعیت جوان به سرعت به سمت شبکههای اجتماعی جلب توجه میکند. همچنین، در سال 2022، ترافیک ارجاعی از 3٪ به بیش از 10٪ از کل ترافیک برای وبسایتها افزایش یافته است.
بنابراین، بهتر است که به جستجوهای محدود به موتورهای جستجوی معروف محدود نشویم.
استفاده از دایرکتوریها، حضور فعال در رسانههای اجتماعی و همکاری با وبسایتهای دیگر نقش مهمی در جلب ترافیک وبسایت خود ایفا میکند.
به عنوان یک تاجر آنلاین یا صاحب وبسایت، به این نکته توجه کنید که موفقیت شما در دنیای دیجیتال نیازمند توجه به تنوع منابع ترافیک است.
در این راهنما از سایت سئو آلفا ، محبوبترین منابع ترافیک ارجاع، نحوه کمک به رشد کسبوکارتان و کارهایی که میتوانید برای دریافت کلیکهای بیشتر از مکانهای خارج از موتورهای جستجو انجام دهید، خواهید آموخت.
ترافیک ارجاع (referral traffic) چیست؟
ترافیک ارجاعی به ترافیکی اشاره دارد که از پیوندی در سایتی که متعلق به شما نیست، می آید. اگر روی پیوندی که ما به معرفی این راهنما اضافه کردهایم کلیک کنید، وبسایتی که وارد آن شدهاید بازدید شما را به عنوان ترافیک ارجاع حساب میکند.
در مقایسه، سایر منابع رایج ترافیک وب سایت عبارتند از جستجو و ترافیک مستقیم. ترافیک جستجو از کلیک بازدیدکنندگان بر روی نتایج موتور جستجو به دست می آید.
ترافیک مستقیم از بازدیدکنندگانی است که مستقیماً به وب سایت شما می روند، مثلاً اگر URL شما را در مرورگر خود تایپ کنند.
- نمونه هایی از منابع ترافیک ارجاعی می تواند شامل موارد زیر باشد:
- برنامه های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک یا X (که قبلاً به عنوان توییتر شناخته می شد)
- دایرکتوری های آنلاین مانند Yelp یا Angi
- تقریباً هر وب سایت غیر موتور جستجو مانند یک پست وبلاگ
چرا ترافیک ارجاع مفید است؟
اگر می خواهید کسب و کار خود را توسعه دهید، جذب ترافیک ارجاع بیشتر یک گام مهم است.</p>
در اینجا سه دلیل وجود دارد. سرنخ های بالقوه بیشتری ایجاد کنید
در ابتدایی ترین سطح، افزایش ترافیک ارجاع به معنای افزایش تعداد مشتریان بالقوه ای است که از وب سایت شما بازدید می کنند.
اما فقط افراد بیشتری از در مجازی شما وارد نمی شوند. این افراد هستند که شما را با کلیک کردن فعالانه روی پیوندی که آنها را علاقه مند می کند، پیدا کرده اند.
بنابراین اگر بک لینکی که روی آن کلیک کردهاند مربوط به وبسایت شما باشد، آن بازدیدکنندگان قصد زیادی دارند که در مورد آنچه میفروشید یاد بگیرند و شاید بخرند.
ترافیک بیشتری را از موتورهای جستجو دریافت کنید
بک لینک از وب سایت های با کیفیت بالا سیگنالی به موتورهای جستجو است که وب سایت شما قابل اعتماد است.
همانطور که در این نمودار از FirstPageSage نشان داده شده است، بک لینک ها همچنان یک عامل تاثیرگذار در رتبه بندی موتورهای جستجو هستند.
همانطور که پروفایل بک لینک و ترافیک ارجاع شما افزایش می یابد، در صفحات نتایج موتورهای جستجوی بیشتری قرار می گیرید و ترافیک بیشتری از آنها ایجاد می کنید.
اتکای خود را به گوگل کاهش دهید
گوگل منبع فوق العاده ای برای ترافیک است. اما تکیه بیش از حد به یک منبع خطرناک است – به خصوص که بهروزرسانیهای دائمی Google میتواند ترافیک شما را یک شبه تحت تأثیر قرار دهد.
سرفصل هایی مانند این از ژورنال موتورهای جستجو نشان می دهد که چرا مهم است که منابع ترافیک وب سایت خود را متنوع کنید.
همانطور که منابع ترافیک ارجاع خود را متنوع می کنید، کنترل بیشتری بر موفقیت سایت خود بدست می آورید.
اگر یک منبع، مانند جستجو، ضربه بخورد، میتوانید افت را با ترافیک بیشتری از منبع دیگری مانند دایرکتوریها بافر کنید.
5 راه برای دریافت ترافیک ارجاع بیشتر
بنابراین ایجاد ترافیک ارجاع بیشتر مهم است. اما چگونه می توانیم بیشتر از آن استفاده کنیم؟ شیرجه بزنیم
1. در فهرست های آنلاین فهرست شوید
و پلتفرمهایی است که به عنوان دایرکتوری معرفی میشوند. این عمل به وبسایت شما کمک میکند تا در جستجوهای اینترنتی توسط کاربران بهتر دیده شود. در زیر یک توضیح کاملتر ارائه شده است:
ثبت در دایرکتوریهای آنلاین:
معرفی به دایرکتوریها:
- تعریف دایرکتوری آنلاین: دایرکتوریهای آنلاین مانند کتابخانههای دیجیتال هستند که اطلاعات کسب و کارها را جمعآوری و در دسترس قرار میدهند.
اهمیت ثبت در دایرکتوریها:
- کتابخانه مشهور دنیای دیجیتال: یلپ، دفتر بهترین امور تجاری، و آنجی از محبوبترین دایرکتوریهای آنلاین هستند که مردم به جستجوی خدمات و کسب و کارها در آنها میپردازند.
مزایا و اثرات:
- افزایش دسترسی: با ثبت در دایرکتوریها، افراد به راحتی میتوانند اطلاعات شما را پیدا کنند.
- بهبود سؤالات جستجو: وجود در دایرکتوریها باعث میشود که وبسایت شما در نتایج جستجو بهتر دیده شود.
- اعتبارسنجی: حضور در دایرکتوریهای معتبر میتواند به اعتبار کسب و کار شما افزوده شود.
راهنمای عملی:
- ثبت دقیق و کامل: در هنگام ثبت، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شما دقیق و کامل باشند.
- بروزرسانی دورهای: اطلاعات در دایرکتوریها را بهروز نگه دارید تا افراد همیشه به تازگیترین اطلاعات شما دسترسی داشته باشند.
استفاده از دایرکتوریهای آنلاین به عنوان یک استراتژی بازاریابی موثر میتواند به تعامل با مخاطبان و جذب مشتریان جدید کمک کند.
۲. نوشتن مطالب مهمان (Guest Posts)
نوشتن مطالب مهمان یک راه عالی برای افزایش ترافیک ارجاعی به وبسایت شما است.
ایده این است که با وبسایتهایی که به دنبال محتوا هستند تماس بگیرید و پیشنهاد کنید که یک مطلب وبلاگ برای آنها بنویسید و به جای آن بک لینکها را دریافت کنید.
بهتر است که تمرکز خود را بر روی وبسایتهایی که با کسب و کار شما مرتبط هستند قرار دهید، به این معنا که محتوای شما در معرض یک جمعیت هدف مرتبط قرار گیرد و ترافیک ارجاعی با کیفیت بالا ایجاد شود.
اگر بتوانید یک برنامه منظم برای ارسال مطالب مهمانی تعیین کنید، این امر حتی بهتر است، زیرا این به شما این امکان را میدهد که ترافیک ارجاعی از این منابع را در طول زمان ثابت نگه دارید و ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید.