مقالات تخصصی سئو

تغییر مسیر آدرس های وب سایت: 5 روش با مثال

تغییر مسیر آدرس های وب سایت: 5 روش با مثال
تغییر مسیر آدرس سایت (Redirect) یا انتقال مسیر سایت ، روشی است که توسط صاحبان وب‌سایت‌ها برای ارجاع کاربران و ربات‌های جستجو به صفحات مورد نظر استفاده می‌شود.
این فرآیند به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به صفحات صحیح داخل یک وب‌سایت هدایت شوند و از برخورد با صفحات خطای ۴۰۴ یا صفحات خطا دیگری که مانع از تجربه‌ی یکپارچه کاربر می‌شوند، جلوگیری شود.

در حقیقت، وقتی کاربر یا رباتی به یک صفحه‌ی وب می‌رسد که دارای کد تغییر مسیر است، به صورت خودکار به یک صفحه‌ی دیگر هدایت می‌شوند.

این تغییر می‌تواند به صورت دائمی یا موقت باشد و بر اساس دلیل و عملیاتی که کاربر یا صاحب وب‌سایت انجام می‌دهند، اتفاق می‌افتد.

بر اساس کدهای تغییر مسیر استفاده شده توسط صاحب وب سایت، کاربران و ربات های موتور جستجو به مقاصدی منتقل می شوند که ممکن است مانند قبل نباشد.

با این حال، این تغییر می‌تواند دائمی، موقت یا اجباری با اقداماتی باشد که کاربران انجام می‌دهند.

هدف از ریدایرکت ها این است که اطمینان حاصل شود که کاربران و خزنده های موتورهای جستجو به صفحات مناسب در یک وب سایت اشاره می کنند تا در صفحه 404 یا سایر صفحات خطا که مانع از سفر آرام می شوند قرار نگیرند.

بیایید عمیق‌تر به دنیای تغییر مسیرها بپردازیم، انواع آنها را درک کنیم و ارتباط آنها را در زمینه‌های دنیای واقعی کشف کنیم.

تغییر مسیر سایت یا انتقال مسیر چیست؟

2-تغییر مسیر 302: “به طور موقت یافت شد یا به طور موقت منتقل شد”

تغییر مسیر 302 به عنوان یک کد وضعیت HTTP در اینترنت استفاده می‌شود و به معنای “Found” یا “به طور موقت یافت شد” است.

در این نوع تغییر مسیر، سرور وب به مرورگر کاربر و ربات موتور جستجو اطلاع می‌دهد که صفحه درخواست شده به طور موقت به یک آدرس دیگر منتقل شده است.

وقتی تغییر مسیر 302 اعمال می‌شود، سرور به مرورگر کاربر و ربات موتور جستجو می‌گوید که صفحه قبلی که درخواست شده است به طور موقت به یک آدرس دیگر منتقل شده است و در آینده ممکن است به آدرس قبلی بازگردد.

این نوع تغییر مسیر برای تغییرات موقت در URL یا صفحه‌ها استفاده می‌شود، مانند هنگام انجام تعمیرات یا به روزرسانی‌های موقتی در سایت.

تأثیر تغییر مسیر 302 این است که کاربران و ربات‌های موتور جستجو به صفحه جدید هدایت می‌شوند، اما سرچ در موتورهای جستجو به صفحه قبلی بازگردانده می‌شود و ممکن است در آینده به آدرس قبلی بازگردد.

این نوع تغییر مسیر برای تغییرات موقتی مناسب است و معمولاً در مواردی مانند تعمیرات سایت یا حالتهایی که صفحه مورد نظر به طور موقت در دسترس نیست استفاده می‌شود.

وقتی صحبت از موتورهای جستجو، به ویژه گوگل می شود، هر دو تغییر مسیر 301 و 302 می توانند لینک پیوندی  را منتقل کنند، اما اگر تغییر موقتی باشد، در اینجا استفاده از 302 گزینه بهتری خواهد بود.

حفظ URL قدیمی:

تغییر مسیرهای موقت کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که Google URL قدیمی را برای مدت طولانی تری در نتایج جستجوی خود حفظ می کند.

اجتناب از به خطر افتادن نتایج جستجو:

با استفاده از تغییر مسیر موقت در سناریوهایی مانند در دسترس نبودن سرویس، جایگاه URL اصلی در نتایج جستجو محافظت می‌شود و به خطر نمی‌افتد.

به غیر از آن، می‌توانید از همان روشی که برای انجام ریدایرکت 301 استفاده کردیم، برای مراقبت از تغییر مسیر 302 نیز استفاده کنید.

همچنین می توان از همان افزونه Redirection WordPress استفاده کرد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که قانون را از 301 به 302 تغییر دهید.

3-تغییر مسیر 307: “تغییر مسیر موقت”

تغییر مسیر 307 به عنوان یک کد وضعیت HTTP استفاده می‌شود و به معنای “Temporary Redirect” یا “تغییر مسیر موقت” است.

در این نوع تغییر مسیر، سرور وب به مرورگر کاربر و ربات موتور جستجو اطلاع می‌دهد که صفحه درخواست شده به طور موقت به یک آدرس دیگر منتقل شده است.

وقتی تغییر مسیر 307 اعمال می‌شود، سرور به مرورگر کاربر و ربات موتور جستجو می‌گوید که صفحه قبلی که درخواست شده است به طور موقت به یک آدرس دیگر منتقل شده است و در آینده ممکن است به آدرس قبلی بازگردد.

این نوع تغییر مسیر برای تغییرات موقت در URL یا صفحه‌ها استفاده می‌شود.

تأثیر تغییر مسیر 307 این است که کاربران و ربات‌های موتور جستجو به صفحه جدید هدایت می‌شوند، اما سرچ در موتورهای جستجو به صفحه قبلی بازگردانده می‌شود و ممکن است در آینده به آدرس قبلی بازگردد.

این نوع تغییر مسیر برای تغییرات موقتی مناسب است و معمولاً در مواردی مانند تعمیرات سایت یا حالتهایی که صفحه مورد نظر به طور موقت در دسترس نیست استفاده می‌شود.

از آنجا که تغییر مسیر 307 به عنوان یک تغییر مسیر موقت در نظر گرفته می‌شود، موتورهای جستجو در ادامه به آدرس جدید هدایت شده و همچنین سایر مشارکت کنندگان وب باید از آدرس جدید استفاده کنند تا مواردی مانند داده‌های فرم و کوکی‌ها از دست نرود.

4-تغییر مسیر 410 (Gone):

تغییر مسیر 410 به عنوان یک کد وضعیت HTTP استفاده می‌شود و به معنای “Gone” یا “ناپدید شده” است.

این کد وضعیت به سرور وب تعیین می‌کند که صفحه مورد نظر برای درخواست کاربران و ربات‌های موتور جستجو دیگر در دسترس نیست و به طور دائم از بین رفته است.

وقتی تغییر مسیر 410 اعمال می‌شود، سرور به مرورگر کاربر و ربات موتور جستجو اطلاع می‌دهد که صفحه قبلی که درخواست شده است ناپدید شده است و دیگر در دسترس نیست.

این نوع تغییر مسیر به عنوان یک تغییر مسیر دائم برای صفحه‌هایی که به طور دائم از سایت حذف شده‌اند، استفاده می‌شود.

تأثیر تغییر مسیر 410 این است که کاربران و ربات‌های موتور جستجو به اطلاع می‌رسند که صفحه مورد نظر دیگر در دسترس نیست و ناپدید شده است.

این می‌تواند برای اطلاع رسانی به کاربران و موتورهای جستجو در مورد صفحات حذف شده و جلوگیری از فراخوانی آنها در آینده مفید باشد.

استفاده از تغییر مسیر 410 معمولاً مناسب است وقتی که صفحه‌هایی از سایت شما به طور دائم حذف شده‌اند و شما می‌خواهید به کاربران و موتورهای جستجو اطلاع دهید که صفحه دیگر در دسترس نیست و نباید مجدداً فراخوانی شود.

5-تغییر مسیر Meta Refresh

تغییر مسیر Meta Refresh یک روش بسیار ساده و استاندارد برای انتقال کاربران از یک صفحه به صفحه دیگر در وب است. این روش با استفاده از تگ HTML <meta> و ویژگی “http-equiv” تعریف می‌شود.

تغییر مسیر Meta Refresh به شکل زیر تعریف می‌شود:

<meta http-equiv=”refresh” content=”تاخیر;URL=آدرس_مقصد”>

در اینجا، “تاخیر” به ثانیه مشخص می‌کند که مدت زمان تاخیر قبل از تغییر مسیر است، و “آدرس_مقصد” آدرس URL جدید است که صفحه باید به آن منتقل شود.

به عنوان مثال، اگر بخواهیم صفحه را بعد از 5 ثانیه به آدرس جدیدی منتقل کنیم، کد زیر را می‌توانیم استفاده کنیم:

<meta http-equiv=”refresh” content=”5;URL=http://www.example.com/newpage.html”>

وقتی مرورگر صفحه را بارگیری می‌کند و به این تگ Meta Refresh برخورد می‌کند، پس از مدت زمان مشخص شده (در مثال بالا 5 ثانیه)، به آدرس جدید انتقال می‌یابد.

متا رفرش معمولاً در مواردی که برنامه نویسی سمت سرور دسترسی محدودی دارد یا برای تغییر مسیر های ساده و موقتی استفاده می‌شود.

با این حال، باید توجه داشته باشید که این روش محدودیت‌هایی دارد و برای تغییر مسیر‌های دائم و بهبود قابل قبول SEO بهتر است از روش‌های دیگری مانند تغییر مسیر 301 یا 302 استفاده کنید.

چه زمانی باید از تغییر مسیر در سئو استفاده کنیم

اگر یک متخصص سئو هستید، زمانی در زندگی حرفه ای شما فرا می رسد که باید تغییر مسیرها را برای وب سایت ها پیاده سازی کنید. این می تواند فقط تغییر مسیر یک صفحه یا کل وب سایت باشد. در اینجا برخی از سناریوهایی وجود دارد که من از طریق آنها گذرانده ام و از من خواسته است که تغییر مسیرهای 301، 302 یا متا رفرش را اجرا کنم.

Revamp یا Rebranding سایت

یکی از رایج‌ترین مواردی که در آن از تغییر مسیر استفاده می‌کنید، زمانی است که یک وب‌سایت طی فرآیند طراحی مجدد یا تغییر نام تجاری می‌رود.

در چنین سناریوهایی، کل نام دامنه وب سایت یا URL های چند صفحه ممکن است بسته به نیازهای وب سایت مورد ارزیابی مجدد تغییر کند.

در چنین مواردی، باید از تغییر مسیر 301 در سطح دامنه یا سطح صفحه استفاده کنید تا به گوگل و سایر موتورهای جستجو بگویید که URL های صفحه تغییر کرده اند و سیگنال های مرجع باید به دامنه یا صفحه جدیدی که ایجاد شده است منتقل شود.

اگر این کار انجام نشود و در نهایت یک وب‌سایت جدید یا صفحه‌ای بدون دستورالعمل تغییر مسیر اضافه شده به نسخه قبلی ایجاد کنید، Google صفحه یا دامنه را جدید در نظر می‌گیرد.

به این ترتیب، وب‌سایتی که به تازگی ساخته‌اید، اعتباری را که در URL قدیمی به دست آورده بود، از دست می‌دهد.

همچنین، اگر URL قدیمی هنوز فعال باشد و به درستی 301 تغییر مسیر داده نشود، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات محتوای تکراری و پیچیده‌تر شدن مسائل شود.

بنابراین، هنگام تغییر ساختار یا مهاجرت به یک دامنه جدید، مطمئن شوید که از تغییر مسیرهای 301 استفاده کنید.

تغییر مسیرهای 301 به حفظ ارزش سئوی صفحات قدیمی کمک می کند (اگرچه ممکن است حداقل 6 ماه طول بکشد تا کل آب اتوریته منتقل شود) و کاربران را به طور یکپارچه به صفحات جدید راهنمایی می کند.

تعمیر و نگهداری موقت، صفحات رویداد، صفحات محصول

به این فکر کنید: شما یک پست وبلاگی دارید که باعث افزایش ترافیک می شود. اما اکنون می خواهید آن صفحه بهتر به نظر برسد و شروع به تولید سرنخ های بیشتر کند.

شما صفحه جدید را توسعه داده اید، اما قبل از استقرار، می خواهید آزمایش کنید که آیا واقعاً به شما در دستیابی به هدف افزایش تولید سرنخ کمک می کند یا خیر.

در چنین سناریویی می توانید با افزودن ریدایرکت 302 یک تغییر مسیر موقت وبلاگ را به صفحه جدید طراحی شده انجام دهید.

به این ترتیب، موتورهای جستجو می دانند که این یک تغییر مسیر موقت است و بنابراین، رتبه بندی صفحه تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

یکی دیگر از موارد استفاده از تغییر مسیر موقت زمانی است که یک رویداد منقضی می شود و می خواهید از همان صفحه رویداد برای رویداد دیگری که یک ماه بعد در شهر دیگری میزبانی می کنید استفاده کنید.

در چنین مواردی، می توانید یک تغییر مسیر 302 انجام دهید که می تواند کاربران را به سمت سایت اصلی هدایت کند، بدون اینکه بر ارزش سئوی صفحه اصلی تأثیر بگذارد.

در واقع، 302 معمولاً توسط وب سایت های تجارت الکترونیک زمانی استفاده می شود که محصولات لیست شده به فروش می رسند.

آنها محصولات مشابه را شناسایی می کنند و تغییر مسیرهای 302 را انجام می دهند تا کاربران بتوانند به جای فرود در صفحه خطا یا خارج از انبار، یک محصول مرتبط را پیدا کنند.

ساده سازی و رفع آدرس های پیچیده

اگر شما یک متخصص سئو در زمینه بهینه سازی سایت هستید، احتمالاً قبلاً با این مشکل روبرو شده اید. اکثر پلتفرم های CMS، از جمله وردپرس، URL ها را بر اساس متنی که به عنوان ، عنوان اضافه شده است، به طور خودکار ایجاد می کنند.

با این حال، اتفاقی که می افتد این است که عنوان ممکن است یک سال یا تاریخی داشته باشد که به URL اضافه می شود، که در طی یک دوره، به یک بار سئو تبدیل می شود. تعجب می کنید که چگونه؟ اجازه دهید یک تجربه واقعی را که اینجا در سئو  آلفا داشتیم با شما به اشتراک بگذارم.

چند سال پیش، زمانی که پست به‌روزرسانی الگوریتم گوگل را منتشر کردیم، سال 2019 به URL اضافه شد.

این پست شروع به اجرای واقعا عالی کرد. با این حال، همانطور که به سال 2020 رفتیم، به دلیل سال اشتباه در URL، شاهد کاهش CTR بودیم. البته، مردم نمی‌خواهند به‌روزرسانی‌هایی را که یک سال پیش اتفاق افتاد، بخوانند، درست است؟

بنابراین، این امر مستلزم تغییر فوری URL پست وبلاگ بود و پس از بررسی دقیق عواقب، تصمیم گرفتیم آن را تغییر دهیم و 301 را به URL قدیمی که دارای سال است اضافه کنیم.

یک هفته گذشت و URL جدید جایگزین آدرس قبلی در SERP ها شد و CTR صفحه به طرز چشمگیری بهبود یافت. به هر حال، این پست همچنان یکی از پرترافیک ترین پست ها برای ماست.

بنابراین اگر با سایتی برخورد کردید که مشکل مشابهی با URL دارد، مطمئن شوید که 301 را اضافه کرده و به URL جدید هدایت کنید.

تغییر مسیر موقت کاربر به یک صفحه زنده

وقتی وبسایت اصلی شما برای تعمیر و نگهداری غیرفعال است، می‌توانید از تغییر مسیر Meta Refresh استفاده کنید تا کاربران را به صفحه موقت هدایت کنید.

در این حالت، به جای نمایش صفحه “در دست تعمیر”، می‌توانید کاربران را به یک صفحه موقت منتقل کنید.

با استفاده از تغییر مسیر Meta Refresh، می‌توانید یک پیام نمایش دهید که می‌گوید: “سایت ما در حال حاضر در دست تعمیر است.

شما در پنج ثانیه به صفحه موقت هدایت خواهید شد. اگر هدایت نشدید، اینجا کلیک کنید.” با این کار، کاربران به صفحه موقت هدایت می‌شوند و می‌توانند اطلاعات لازم را دریافت کنند.

باید توجه داشته باشید که تغییر مسیر Meta Refresh هیچ ارزش لینکی (link juice) را منتقل نمی‌کند. بنابراین، این روش برای استفاده دائمی، به خصوص برای صفحاتی که می‌خواهید

در گوگل و موتورهای جستجو رتبه بالا بگیرند، توصیه نمی‌شود. بهتر است در این موارد از روش‌های دیگری مانند تغییر مسیر 301 یا 302 استفاده کنید که ارزش لینکی را منتقل کرده و بهبود سئو را ایجاد می‌کنند.

بهترین روش های تغییر مسیر و سئو

تنظیم ریدایرکت ها معمولاً یک عملیات سمت سرور است که به مهارت فنی SEO نیاز دارد.

یک دستورالعمل تغییر مسیر نادرست می تواند منجر به از دست دادن کشش وب سایت از طریق Google شود و به همین دلیل است که تغییر مسیرها باید پس از ارزیابی مزایا و معایب توسط یک کارشناس حرفه ای  سئو  پیاده سازی شوند.

در بیشتر موارد، استفاده از ریدایرکت های 301 روش توصیه شده است، و بارها و بارها ثابت شده است که بهترین راه حل تغییر مسیر برای SEO است.

البته، استفاده از متا رفرش و تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت هیچ مشکلی برای کاربران ایجاد نمی کند، با این حال، ممکن است سیگنال های سئو مرجع را پاس نکنند و به مرور زمان، این می تواند منجر به افت شدید رتبه شود.

همیشه به یاد داشته باشید که انتقال سیگنال های قدرت پس از اجرای ریدایرکت های 301 و 302 آنی نیست. موتورهای جستجو برای کشف، شناسایی و تخصیص سیگنال های مرجع به صفحه جدید زمان می برند. ا

ین فرآیند ممکن است برای صفحاتی که به ندرت خزیده می شوند بیشتر طول بکشد، و به گفته گوگل، انتقال کامل سیگنال های قدرت حتی ممکن است ۶ ماه طول بکشد.

پیاده سازی تغییر مسیرها

سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)، افزونه‌ها، بعضی از پلتفرم‌های میزبانی و پلتفرم‌های CDN، گزینه‌هایی برای مدیریت تغییر مسیرها ارائه می‌دهند.

برای کسب کنترل بیشتر، می‌توانید نیز به صورت دستی تغییر مسیرها را با استفاده از فایل‌های .htaccess در سرورهای Apache، PHP یا JavaScript پیاده‌سازی کنید، با توجه به تأثیرات سئو.

اما مفهوم هر تغییر مسیر و وظایف آن و پیاده‌سازی آنها برای تطبیق با نیازهای وبسایت برای هر حرفه‌ای در زمینه سئو بسیار مهم است.

به طور مثال، برای تغییر مسیر دائم یا موقت چند صفحه یا یک وبسایت کامل از یک دامنه به دامنه دیگر، انتخاب نوع مناسب تغییر مسیر می‌تواند تضمین کننده عبور سلسله مراتب اعلامیه‌های اعتبار باشد.

همچنین، تغییرات مسیر مناسب نیز بهبود تجربه کاربری، پردازش موثر و سریع موتورهای جستجو را تسهیل کرده و مزایای سئو را برای وبسایت افزایش می‌دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نویسنده

محمد

درود بر شما محمد اصلانی هستم عاشق دنیای وب ، بنده 12 سال است که در دنیای مجازی فعالیت میکنم و حدودا در80 درصد مباحث مرتبط با تجارت الکترونیک تجربه کسب کرده ام. طراح و مشاور راه اندازی و توسعه کسب و کار اینترنتی هستم حدود 10 سال است که به صورت حرفه ای در زمینه سئو فعالیت میکنم و 8 سالی هست که به طراحی سایت های وردپرسی فروشگاهی ، شرکتی ، شخصی، پزشکی مشغول هستم

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید
سبد خرید0
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
ادامه خرید
0